Στο φως άγνωστο «τοπίο» του Βαν Γκογκ !!!
Άμστερνταμ, Ολλανδία
Ένας άγνωστος μέχρι πρότινος πίνακας του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, το Ηλιοβασίλεμα στο Μονμαζούρ,
το οποίο ο ζωγράφος δημιούργησε το 1888 παρουσιάστηκε την Δευτέρα για
πρώτη φορά στο κοινό από το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, το οποίο
ανακοίνωσε ότι ταυτοποίησε τη γνησιότητα του έργου.
Ο πίνακας απεικονίζει ένα τοπίο με γερτές βελανιδιές, λουσμένες στα
χρώματα της δύσης του ήλιου στα περίχωρα της πόλης Αρλ, στη νότιο
Γαλλία, είχε φιλοτεχνηθεί από το χέρι του διάσημου μετεμπρεσιονιστή όταν
εκείνος ζούσε στη γαλλική αυτή πόλη.
Για σχεδόν έναν αιώνα βρισκόταν καταχωνιασμένος στη σοφίτα ενός συλλέκτη
στη Νορβηγία, καθώς είχαν πει στον συλλέκτη ότι ο εν λόγω πίνακας δεν
είναι αυθεντικό έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη.
Σύμφωνα με το μουσείο, ο πίνακας ταυτοποιήθηκε από τα γράμματα, το ύφος και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν.
Πρόκειται για τον πρώτο μεγάλων διαστάσεων πίνακα του Βαν Γκογκ που ανακαλύπτεται από το 1928.
Ο διευθυντής του μουσείου, Άξελ Ρούγκερ, δήλωσε ότι η γνησιότητα του
πίνακα είχε απορριφθεί τη δεκαετία του 1990 επειδή αυτός δεν ήταν
υπογεγραμμένος.
Ωστόσο, μετά από τεχνικές ανάλυσης των χρωμάτων και της ποιότητας του
αποχρωματισμού τους, καθώς κι έπειτα από επισταμένη μελέτη επιστολών του
Βαν Γκογκ, το Μουσείο άλλαξε γνώμη και πιστοποίησε την αυθεντικότητα
του πίνακα.
Ενδεικτικά, σε επιστολή του προς τον αδελφό του Τεό, με ημερομηνία 5
Ιουλίου 1888, ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ περιγράφει τη σκηνή που είχε
ζωγραφίσει την προηγουμένη, σημειώνοντας: «έφερα πίσω και μία μελέτη που
είχα κάνει επίσης για το τοπίο, όμως ήταν πολύ κατώτερη από εκείνη που
θα ήθελα».
Το έργο είχε συμπεριληφθεί σε έναν από τους καταλόγους του Τεό με έργα
του αδελφού του, για να επανεμφανισθεί το 1970 στην καταμέτρηση της
συλλογής του Νορβηγού βιομηχάνου Κρίστιαν Νικολάι Μούσταντ, ο οποίος
συνέλεγε έργα του Έντβαρντ Μουνχ.
Δείτε ακόμη:
Κάτω από ενθουσιώδη χειροκροτήματα του κοινού που παρακολούθησε την
παρουσίαση του πίνακα, ο Ρούγκερ ανακοίνωσε πως η τοπιογραφία, που
ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη, θα εκτεθεί στο Μουσείο αργότερα τον
Σεπτέμβριο και για ένα χρόνο.
«Το σημερινό είναι ένα πολύ, μα πολύ, ιδιαίτερο πρωινό κι έχετε μπροστά
σας έναν πολύ, μα πολύ ευτυχισμένο διευθυντή μουσείου» πρόσθεσε στα
αποκαλυπτήρια του πίνακα.
«Αυτό που το κάνει ακόμη πιο σημαντικό είναι πως το έργο αυτό ανήκει σε
μία μεταβατική περίοδο της τεχνοτροπίας του (καλλιτέχνη), κι ακόμη
περισσότερο, ότι είναι ένα μεγάλων διαστάσεων έργο από μία περίοδο που
θεωρείται ευρέως ότι αποτελεί την κορύφωση του καλλιτεχνικού του
αποτελέσματος, την περίοδο της Αρλ» εξήγησε ο Ρίγκερ.
Σχόλια